Január 1 – február 28. között lehetett leadni a jelentkezéseket a Barangoló Drámaírói Műhelybe. A tavalyi eredményeket túlszárnyalva összesen 51 nevezés érkezett be, amelyek közül a Szakmai Bizottság 10 szerző drámatervét találta elég izgalmasnak és kidolgozottnak arra, hogy a műhely mentorai szóban is meghallgassák. 2023-ban olyan meggyőzőek voltak a mentori beszélgetésre behívott jelöltek, hogy Kis Domonkos Márk, a Déryné Program igazgatója és a mentorok végül úgy döntöttek, hogy három helyett négy szerzőnek adnak lehetőséget. A műhelymunkát ezennel megkezdi Holczer Dávid, Kovács Gábor Attila, Nagy-Szakmáry Attila, valamint Tréfás Luca.
A 2022-es év pozitív tapasztalatai után nem volt kérdés, hogy 2023-ban is elinduljon a Barangoló Drámaírói Műhely. A szép számú tavalyi és az azt megfejelő idei jelentkezésekből egyértelműen kirajzolódott, hogy szinte minden korosztály kacérkodik a drámaírás művészetével hazánkban, tehát valóban van létjogosultsága annak, hogy a fiatal és pályakezdő szerzőket segítse a mentorprogram, hogy drámaíróként kibontakoztathassák tehetségüket.
A bekerült alkotók kora és előélete is igen izgalmas mintázatokat rajzol a mentorok elé. A legidősebb ösztöndíjas 48 éves villamosmérnök, aki csak néhány éve fordult az írás művészete felé, valamint idén januárban volt egy független színházi bemutatója is. A legfiatalabb író alig 18 esztendős, de már most elismert folyóiratokban publikál, s az ELTE esztétika szakára készül. Ugyanakkor a műhelybe kerültek között találunk sorozat forgatókönyvírót és filmes producer asszisztenst is, akik a film világából kikacsintva a színház felé fordítják tekintetüket. Az alkotók korban igen távol állnak egymástól, azonban íróként mind most ismerkednek alaposabban a dráma műnemével, s drámaterveik egyaránt igen izgalmasak és sokszínűek.
A DRÁMAÍRÓI MŰHELY 2023-AS ÖSZTÖNDÍJASAI:
Nagy-Szakmáry Attila – Grand Hotel – mentora: Lukácsy György
Egy matematikai paradoxonra épülő 4 szereplős abszurd drámaterv, amelyben egy fiatal pár költözik a szállóba, ám hamar kiderül, hogy a gyönyörű tengerpartra nem tudnak kimenni, ugyanis az épületnek nincsen kijárata, illetve azok a kijáratok, amelyek léteznek nem működnek. A szálloda lakói a német tudós Hilbert elméletének megfelelően költöznek hetente új szobába, keresve a kijáratot, hogy a néző előtt végül egy életmetafora bontakozhasson ki. A kijáratot kereső fiatal pár megtalálja végül a kiutat a szállóból? Hogyan változik a rejtély megoldása közben a szereplők egymáshoz való viszonya?
Holczer Dávid – Ötvenegy perc – mentora: Kulcsár Edit
Az ’Ötvenegy perc’ középpontjában két férfi (Saul és Pál) története áll, akiknek egyetlen feladatuk, hogy egy krétával felrajzolt kört elkoptassanak cipőikkel. Főnökük Tirán folyamatosan megfigyeli, követi cselekedeteiket, s érzékeli a két férfi elakadását, ezért egy korábban szintén nála dolgozó hölgyet megkér, hogy segítsen Saulon és Pálon. A cselekmény középpontjában az életünkre oly jellemző taposó malom áll, amelyből sokszor úgy érezzük nincs menekvés, s ez a monotonitás felemésztheti mindennapjainkat, s a hozzátartozóinkkal, barátainkkal való kapcsolatainkat is. Lehetséges vajon kiszállni a taposó malomból, s újrakezdeni? Van olyan pillanat, amikor még visszafordulhatnánk és a saját kezünkbe vehetnénk sorsunk alakulását?
Tréfás Luca – Hopeless – mentora: Kozma András, Lukácsy György
A Hopeless munkacímet viselő írás egy H nevű hajléktalan kálváriáját mutatja be, melyben a főhős azért küzd, hogy visszaszerezze személyazonosságát, mert az utcán töltött évek alatt halottá nyilvánították. H személyazonosságát legalább 3 megbízható tanúnak kell bizonyítania, akik több évtizede ismerik őt, így H kénytelen szembe néznie saját múltjával is. H-nak vajon sikerül visszaszereznie személyazonosságát? Milyen lehet az élete egy perifériára került embernek a szociális rendszer útvesztőjében eltűnve? Az utcáról még van visszaút a hétköznapi életbe?
Kovács Gábor Attila – Indulhatunk Edit néni? – mentora: Kozma András
E drámaterv egy izgalmas találkozást rejt magában: egy nyugdíjas hölgy és kirablójának szívbe markoló és komikus helyzetekben gazdag találkozása kerül a cselekmény középpontjába. A szépkorú hölgy (Edit néni) épp idősek otthonába készül költözni, amikor észreveszi, hogy nem működik lakásának zárja, már épp segítséget akarna hívni, amikor meghallja, hogy valaki matat a zárnál, ám a betörőt (Bandi) is meglepve érdekes alkut kínál: ha a férfi feltöri a zárat azt vihet el a lakásból, amit csak szeretne… A zár feltörését követően izgalmas párbeszéd alakul ki Edit néni és Bandi között, melynek középpontjába a kivándorlás kerül. A téma érdekes ütközőponttá válik a két generáció képviselői között, s épp mindkét főszereplő álláspontját jobban megismerhetnénk, amikor megjelenik a kotnyeles szomszéd, Franciska…