Stevan Sremac „Pop Ćira és pop Spira” című regénye egy gazdag bánáti faluban játszódik, ahol két pap Kirill atya és pop Szpiridon atya él a családjával. Mindketten nagy tiszteletnek örvendenek a falusiak körében és bőségben, békességben élnek, gyakran látogatják egymást. Családjaik szorosan összekapcsolódtak, a lányaik, Julcsa és Melánja a legjobb barátnők.
A falu békéjét és idilljét egy fiatal és jóképű tanár, Petrovics Péró érkezése zavarja meg, aki miatt rivalizálás tör ki a két papné, Perszida és Szidónia között. Mindketten azt szeretnék, ha a tanár feleségül venné a lányukat, ami számos komikus és drámai helyzethez vezet. A papnék intrikáikkal és azon próbálkozásaikkal, hogy lenyűgözzék a tanárt, egyre nagyobb szakadékot teremtenek a két család között, és a helyzet akkor eszkalálódik, amikor Szpiridon atya fizikailag támadja meg Kirill atyát.
A verekedés híre gyorsan elterjed a faluban, számos pletykát és túlzást generálva, ami tovább rontja a helyzetet. A megbékélési kísérletek ellenállásba ütköznek, különösen Perszida részéről, aki bosszúra vágyik. A templomi bíróság megpróbálja megoldani a konfliktust, de sikertelenül.
Végül, az összes nézeteltérés és konfliktus ellenére, boldog befejezés következik: Melánia hozzámegy a tanárhoz, aki később pappá válik, bár nem születik gyermekük, míg Julcsa anyja ellenkezése ellenére boldogságot talál a házasságban Sácó borbéllyal, akivel négy gyermekük születik. Ezzel Sremac a közösség, konfliktus, szerelem és megbékélés témáit vizsgálja egy falusi közösségben, humoros és kritikus szemmel tekintve a korabeli társadalmi normákra.
A történet „Pop Ćira és pop Spira” továbbra is releváns, mert az emberi természet, a közösségi élet és a konfliktusok kezelésének témáit feszegeti, amelyek minden korban és kultúrában jelen vannak. A karakterek közötti konfliktusok, a családi dinamikák és az intrikák ábrázolása humoros, mégis tanulságos módon tükrözi az emberi kapcsolatok összetettségét. Ezért a történet több dramatizáción és filmadaptáción is átesett. Ezek az adaptációk lehetővé teszik a nézők számára, hogy újra és újra felfedezzék a történet tanításait és annak relevanciáját a mai társadalomban.
A „Pop Ćira és pop Spira” színpadi adaptációja az ortodox egyház mai állapotaira vonatkozóan reflektálhat a papi élet és a családi kötelezettségek összetett viszonyát illetően. A regény és annak adaptációi bemutathatják, hogyan befolyásolhatják a személyes és családi dinamikák a papi szolgálatot, különös tekintettel az ortodox egyházban gyakori házas papok esetében. A történeten keresztül felvethető kérdések, mint a közösségi értékek, az egyházi hivatalok és a családi élet egyensúlya, továbbra is relevánsak a mai társadalmi és vallási vitákban.
Szereplők:
Kirill atya | Kákonyi Tibor | |
Szpiridon atya | Wischer Johann | |
Perszida asszony, Kirill atya felesége | Topolcsányi Laura | |
Szidónia asszony, Szpiridon atya felesége | Pesitz Mónika | |
Melánia, Kirill atya és Perszida asszony lánya | Lacko Alisa | |
Julcsa, Szpiridon atya és Szidónia asszony lánya | Kargina Anastasiia | |
Püspök, Históriás, Harmonikás | Rusz Milán, Jászai Mari-díjas | |
Petrovity Péró, az új tanító | Gyorgyev Bránimír | |
Árkádije egyházfi | Csernik Árpád | |
Sácó borbély | Molnár Zoltán | |
Erzsi, kettősügynök | Szorcsik Kriszta |
Jelmez: Szélyes Andrea
Koreográfus: Gyorgyev Bránimír
Zene, dalszöveg: Rusz Milán, Jászai Mari-díjas
Szcenikus: Prágai Tibor, Magyar Teátrum-díjas
Írta: Verebes Ernő
Rendezőasszisztens: Bacsi Katarina
Rendezte: Pataki András, Jászai Mari-díjas