„Sok arcom volt, most a valódit látják, egy emberét, aki nem akar dolga-végezetlenül távozni: haza akar érni az emberek szívébe. Hogy most nem vagyok színésznő? Nem tudom. Lehet, hogy a színészet, – a valódi, –a tökéletes azonosulás, a tökéletes igazmondás. A jó színészethez elég a tökéletesen hazudni tudás képessége is: úgy tenni, mintha… Nekem azzá kellett válnom, szó szerint és valóságosan. A legvacakabb szerepért összezsugorodni, vagy megnőni saját határaimon túlra. Iszonyú szép és félelmetes volt… A nevemet i-vel írom, az y-t színigazgatók és újságírók ajándékozták a múltban. Megszoktam, mint a vörös hajam. Ma, mint minden hazugság, zavar. ’945 után én már nem csak színt akartam játszani – közölni akartam valamit. Hoztam valamit a hegyekből! Igen, Istennel a hátamon, sokszor keresztbe feküdtem karrierem útján. Igen, önsors rontó is voltam. Nem maradt utánam semmi, amit szívből vállalok, csak három magnótekercs: az 1959-es Bartók termi estém, a „ Pacsirta,” és a „Bujdosó lány.”
(Mezei Mária)
Fotók: Eöri Szabó Zsolt
Mezei Mária: TÓTH AUGUSZTA (Jászai Mari-díjas, Érdemes Művész)
Zongorán közreműködik: SZAKÁCS ISTVÁN
Zenei szerkesztő: SZILASSY NELLY
Díszlet- és jelmeztervező: GLÓRIA VON BERG
Színpadra alkalmazta: DÁVID ZSUZSA és TÓTH AUGUSZTA (Jászai Mari-díjas, Érdemes Művész)
Rendező: DÁVID ZSUZSA