A Barangoló alprogram a 2022-es évet a Drámaírói műhely meghirdetésével indította. A színházi világnap alkalmából szeretnénk bemutatni a műhelybe bejutott drámaterveket, a művek íróját és mentoraikat.

A felhívásra összesen 49 érvényes jelentkezés érkezett. A Déryné Program vezetése, a Szakmai Bizottság és a Mentorok végül három jelentkezőt juttatott be a mentorprogramba. Ezen felül további két fiatal kezdő drámaírónak biztosítanak ösztöndíj nélküli felkészülési lehetőséget, amely azt jelenti, hogy 8 hónapon keresztül van lehetőségük felkészülni a Déryné Program következő drámaírói ösztöndíjára.

A BARANGOLÓ DRÁMAÍRÓI MŰHELY ÖSZTÖNDÍJJASAI

Fabacsovics Lili – …a mi utcánk

Mentor: Kozma András

Érdekes vidéki téma, ráadásul egy esküvő kapcsán lappang valami titok a főhős körül, aki egy lakodalom előtt bukkan fel szülőfalujában sok-sok bonyodalmat okozva maga körül. Jó karakterek, tiszta szerzői szándékok láthatóak a megírt jelenetben, a kiváló mentoraink megfelelő mederbe fogják tudni terelni a cselekmény kidolgozását.
Életszagú a szituáció, amibe Lili belehelyezi a történetet, és a felbukkanó karakterek nagyon valódinak, mainak tűnnek.

Solymos Tamás – Páternoszter
Mentor: Kulcsár Edit

A darab a pszichoterapeutává válás utolsó lépéseit, szintjeit kíséri végig. Főszereplője egy ifjú pszichiáter, dr. Jammer Anasztáz, aki munkája során először tapasztalja meg a szellem lélekgyógyító erejét. Tapasztalása egyszerre körkörös és vertikális: kezdeti bizonytalanságát látszólagos sikerek követik, majd a túlzott elbizakodottság váltja fel, ami a megszállottságig juttatja, hogy azután ismét visszatérjen a kiindulóponthoz: a kijózanodáshoz, önmagához és a hivatása alázatához. Belső, lelki szinteken utazik fel, majd alá, mintha egy páternoszterben lenne. A páternoszterben, vagy más néven körforgó személyfelvonóban, amely felfelé, illetve lefelé halad folyamatosan, az idők kezdetétől az idők végezetéig, és az utasoknak a lift mozgása közben kell be- és kiugraniuk.
A cselekmény tetőpontja a darabban is veszélyes. Életveszélyes és túlvilági. A páternoszter valójában maga a fejlődni, felemelkedni akaró élet önmagába visszatérő körkörösségének szimbóluma.

Jánosi Ferenc – Szemet szemért
Mentor: Lukácsy György

Skandináv krimibe oltott családi dráma. A nagyvárosi és a falusi élet szembe állítása egy kis csavarral. A történet főhőse Pál, aki 20 évesen elhagyta Perezdet és egy nagyvárosban lett nyomozó, azonban boldogtalan, csak a munkájának él, s alkoholista. Egy reggel látja a tévében, hogy szülővárosában szörnyű gyilkosság történt, amelyet a helyi rendőrség képtelen megoldani. Feltolulnak benne a régi emlékek, sérelmek, s úgy érzi vissza kell térnie szülőfalujába, ahol rá kell ébrednie, nem élnek már szülei, újra kell építenie öccsével a kapcsolatát, s felbukkan életében az a nő, aki gyermekként rajongott érte, de most ő is megkedveli. Nagyon nehezen, de sikerül beilleszkednie, s megkedveli a helyieket, és időközben rá kell ébrednie, hogy a gyilkos közelebb él hozzá mint gondolná. 

A BARANGOLÓ DRÁMAÍRÓI MŰHELY FELKÉSZÜLŐI

Alpár Nándor – A selmeci ifjak
Felkészítő mentor: Lukácsy György

Egy 16 éves jelentkezőről beszélünk. A drámatervezet felépítése érthető. Kiváló témának minősül az eddig feldolgozatlan selmeci akadémiai hagyományokról és az átköltözésről drámát írni. Selmec legalább olyan fontos a diák hagyományaival, iskolai hagyományaival a magyar identitástudatban és kultúrtörténetben mint mondjuk a sárospataki vagy a debreceni református katedra, esetleg a katolikusoknál Pannonhalma. A fiatal írójelölt azt szeretné megírni 4 barát történetén keresztül mit jelent a Selmectől való elszakadás és az új élet hajnala Sopronban, ahol ismét azzal kell szembesülnie a barátoknak, hogy elszakíthatják a várost hazájuktól, így végül csatlakoznak a diákok a rongyos gárdához.

Mánya Kristóf – Körbezár
Felkészítő mentor: Kulcsár Edit

Kristóf, mint fiatal 22 éves drámaíró egy abszurdba hajló drámakoncepcióval jelentkezett a Barangoló Drámaírói Műhelybe.
Srácz és Üreg két egymásnak idegen személy, akik szándékuk ellenére folytatnak beszélgetést egymással belső konfliktusaikról és problémáikról. Az egymás felé tanúsított passzivitásuk és az ezzel keveredő agressziójuk a kölcsönös, de kimondatlan felismerésből fakad: mintha saját magukkal találkoztak volna. Srácz számára Üreg egy lehetséges jövőként jelenik meg, Üreg pedig elmerült múltját véli felfedezni Sráczban. Abszurd, kicsit Godot-ra várva hangulata van.

A Déryné Program 2022-ben hagyományteremtő jelleggel útjára indítja a Barangoló Drámaírói Műhelyét. A műhelymunka keretein belül az ösztöndíjas jelentkezők a financiális támogatás mellett egy mentort is kapnak, akik nyolc hónapon keresztül kísérik és véleményezik a drámaírók munkáját.

A műhely mentorai:
Kulcsár Edit – a Nemzeti Színház dramaturgja
Kozma András – a Nemzeti Színház dramaturgja
Lukácsy György – a Nemzeti Színház irodalmi munkatársa

A Déryné Program a Szakmai Bizottság és a Mentorok véleménye alapján a Drámaírói Műhelyben elkészült műveket megjelentetheti és adott esetben megvalósíthatja.

Színház mindenkinek!