“Hit, elkötelezettség és egy kiváló csapat” – interjú Kis Domonkos Márkkal

4 éve indult útjára a Déryné Program, amely misszióként tűzte ki maga elé a kultúrához való hozzáférést elősegítését, valamint a fiatal pályakezdő művészek támogatását. Az elmúlt négy év eredményei messze túlszárnyalták az előzetes várakozásokat, a programnak köszönhetően felvirágzott a vidék kulturális élete, színházat ismerő, szerető közönséget sikerült teremteni még az olyan hátrányos helyzetű kistelepüléseken is, ahol korábban erre egyáltalán nem volt lehetőség. A Déryné Program küldetésének kiteljesedése azonban csak ekkor kezdődött.

Mindössze 4 év alatt rendkívüli utat járt be a Déryné Program, új célkitűzéseket fogalmazott meg, új alprogramokkal bővült. Honnan ez a lendület? Mi a Déryné Program sikerének a titka? 

Egy nemzet fennmaradása a kultúra függvénye, erőfeszítéseket nem kímélve így azon kell fáradoznunk, hogy a magyar nyelvet és a magyar kultúrát ápoljuk, gazdagítsuk, mindenki számára elérhetővé tegyük. Vidnyánszky Attila ennek okán hirdette ki a ‘Színház mindenkinek!’ missziót. A  Déryné Program nemes célkitűzése, hogy értéket képviselő produkciókat juttasson el szerte az országban, különös tekintettel azokra a településekre, amelyek eddig hiányt szenvedtek.

Ez hívta életre az Országjárás és a Vándorszínház alprogramokat. A program fogadtatása, népszerűsége mind a befogadóhelyek, mind a közönség részéről minden várakozásunkat felülmúlta, ennek köszönhetően már az első években kimagasló eredmények születtek. A lendület forrása a hit, elkötelezettség és egy kiváló csapat. A siker titka pedig: kiváló társulatok, minőségi produkciók, gazdag, több mint száz előadást felvonultató repertoár, valamint egy professzionálisan kialakított szervezeti háttér.

A Déryné Program emellett a pályakezdő művészeket is támogatja. A fiatal színművészeknek, alkotóknak létrehozott mentorprogram bővült a drámaírókat megszólító ösztöndíjprogrammal. A Drámaírói Műhely beváltotta a hozzá fűzött reményeket?

Az elmúlt 4 év során 31 színházi előadás született a Barangoló alprogramban, ami véleményem szerint egy nagyon szép szám, ebből 13 produkciót a szakmai bizottság úgy ítélt meg, hogy minőségileg érdemesek arra, hogy bekerüljenek az Országjárás alprogramba. A mentorprogram sikerén felbuzdulva a fiatal, szárnyaikat bontogató írókat szólítottuk meg, célul tűzve ki magunk elé egy új drámaíró nemzedék kinevelését. A Drámaírói Műhely nemcsak népszerűségében dönt rekordokat évről-évre, legutóbb 62 jelentkezés érkezett be, hanem az elkészült hét dráma közül négy mű a színpadon is bemutatásra került, kerül, ami óriási dolog.

Jánosi Ferenc ‘Szemet szemért’ című drámáját a Déryné Társulattal vittük színpadra, Solymos Tamás ‘Páternoszter’ című írását a Kelet-Nyugati Alkotóműhely mutatta be, ősszel lesz ‘A mi utcánkban’ című előadás premierje, amelyet Fabacsovics Lili jegyez, míg Holczer Dávid ‘Balettláb’ című művére a Győri Nemzeti Színház csapott le. Ennél komolyabb visszajelzésre nincs szükség, hogy jó úton vagyunk.

Egy éve indult el a középiskolásokat megszólító KultUp, majd idén az óvodásoknak szóló Vitéz László alprogram. Mi az alprogramok mögött húzódó hosszú távú stratégia, amelyre a kulturális kormányzat bizalmat szavazott? 

A kulturális élet felpezsdítéséhez és életben tartásához nem csak művészekre és minőségi produkciókra van szükség, de közönségre is. Sajnos az tapasztalható, hogy a 18 éves alatti fiatalok, a Z generáció tagjai a nagy reklámzajban egyre kevésbé találnak utat a színház, a művészetek és a magas kultúra iránt.

Erre a súlyos társadalmi problémára kíván megoldást nyújtani a KultUp alprogram, amely színházpedagógiai, élménypedagógiai módszerekkel kelti fel a diákok érdeklődését a művészetek iránt, hosszútávon vélhetően a közösségi kompetenciájuk változását eredményezi. Az elmúlt egy év kutatásainak eredményei igazolták, hogy az előzetesen felállított prognózis helyes, a témanapokat követően a válaszadók érdeklődése 30-40%-kal növekedett. Idén második alkalommal rendeztük meg a KultCamp tehetségkutatót és tábort, ahol a Rákóczi Szövetséggel karöltve 400 diákot láttunk vendégül.

A KultUp sikere kivívta a kulturális kormányzat elismerését, így idén pilot jelleggel elindíthattuk az óvodásokat megszólító Vitéz László alprogramot, amelynek célja, hogy komplex művészeti tevékenységeken keresztül vezesse be a bábszínházi élményt az ország valamennyi óvodájába. Ezen felül az általános iskolásokra fókuszáló Lázár Ervin program is a Déryné Program szervezésébe került, ennek következtében 3 éves kortól 18 éves korig lefedjük a fiatalokat. Nagy a vállalásunk, de még hatalmasabb a felelősségünk.

Az elért sikerek és a működés kiterjesztésével a Déryné Program a magyar kulturális élet kiemelt, stratégiai szereplőjévé vált. Mit jelent a kulturális életciklus modell? Hogyan teremthető meg a kulturális ökoszisztéma?

A KultUp, a Vitéz László, valamint a Lázár Ervin Program működési integrálódása a Déryné Program portfóliójába elősegíti a hazai kulturális életciklus modell kialakítását, azon belül az egységes, egymásra épülő programkínálat, kommunikáció használatát. A modell lényege, hogy a kultúra két dimenzióját a nézők korát és a kultúra iránti elköteleződést állítja összefüggésbe. Alapvetően feltételezzük, hogy az életkor előrehaladtával a kultúra iránti elköteleződés növekszik. A Déryné Program tudását és infrastruktúráját felhasználva létre tudjuk hozni azt a kulturális ökoszisztémát, amellyel ezt a folyamatot rendszerbe lehet helyezni, egyúttal a Déryné Program különböző alprogramjainak összehangolt működésével képesek vagyunk a folyamatot végig kontrollálni. 

Hogyan hat a Déryné Program központi szerepvállalása a finanszírozási struktúrára változására? 

A kulturális ökoszisztéma kialakításával transzparenssé válik mind a finanszírozás, mind pedig a működés. A finanszírozás két alappillérre épül, az alapvető működés finanszírozására, amelyet a kulturális kormányzat közvetlen biztosít a kulturális intézményeknek, valamint minden további finanszírozást a Déryné Program szakmai működésén keresztül, áttételesen juttat el az intézményekhez, az előadó-művészeti ágazat szereplőihez. Az átláthatóság mellett a gazdasági, szervezési, beszerzési és marketing folyamatok költségei is optimalizálásra kerülnek. A Déryné Program, mint a kulturális kormányzat által megbízott felelős szervezet művészi és gazdasági tekintetben is teljes garanciát vállal. A Déryné Program mintaként szolgálhat más stratégiai szervezet működéséhez is, hosszútávon elősegítheti a teljes előadó-művészeti ágazat finanszírozásának reformját.

Színház mindenkinek!