Több kortárs drámát a színpadra! A Barangoló Drámaírói Műhelyre a jelentkezéseket február 29-ig várjuk. A programról és műhelymunkáról a korábbi ösztöndíjassal, Tréfás Lucával a Deszkavízió beszélgetett.
A Hopeless munkacímű darabod koncepciója egészen érdekes. Szóval: honnan jött az ötlet?
A dráma egy hajléktalanról szól, aki elveszti a személyi igazolványát, elmegy az okmányirodába újat csináltatni, ahol kiderül, hogy időközben halottnak nyilvánították. Ahhoz, hogy bebizonyítsa, igenis él, komoly jogi procedúra szükséges: el kell mennie egy tárgyalásra és három tanúval kell igazolnia a személyazonosságát. Ebből adódik, hogy vissza kell nyúlnia a régi életéhez. Szociális munkásként dolgozó édesapámtól hallottam többek között ezt a történetet is, sajnos elég gyakran megesik, hogy emberek visszaélnek a hajléktalanok személyazonosságával. Ez vászonra vagy színpadra kívánkozott, végül az utóbbi mellett döntöttem. Részben azért, mert a hajléktalanság témájával nem gyakran találkozunk színpadon, annak ellenére, hogy mennyire fontos és aktuális: akár a társadalom hozzájuk való viszonya, akár az utcára került emberek személyes története szempontjából.
Kozma András és Lukácsy György voltak a mentoraid. Milyen volt velük a közös munka, egyáltalán hogyan kell elképzelni a folyamatot?
2023-ban rendhagyó módon nem hárman, hanem négyen kaptunk ösztöndíjat. Kozma Andrásnak és Lukácsy Györgynek is tetszett a témám, viszont mindketten más perspektívából képzelték el a megvalósítást. Nyolc hónapon keresztül havi kétszer találkoztam velük, eleinte hármasban ültünk össze, később pedig váltották egymást. Közben dolgoztam a darabon, az anyag a beszélgetések hatására folyamatosan változott, kiegészült. Minden hónap végén leadtam az aktuális változatot, az alapján mentünk tovább. Ezeken a kéthetes találkozásokon azonban nemcsak a leadott anyagot vitattuk meg, hogy merre halad az egész, hanem elemeztük a karaktereket is, de volt, hogy csak irodalomról, színházról és filmekről beszélgettünk – ez is nagyon inspiráló volt. Ez a mentorprogram azért volt jó, mert nem megmondani akarták, hogy mit és hogyan csináljak, hanem bizonyos irányokba tereltek, amelyről bátran letérhettem, ha nem éreztem magaménak. Ez nagy segítséget nyújtott abban, hogy önállóan tudjak elmélyülni a darabban és megtanított az arról való gondolkodásra is. Például, hogy mennyire fontos, hogy az adott szereplő kicsoda, miért érez és cselekszik úgy, ahogy.
Meglátásom szerint ez a drámaíró mentorprogram remek lehetőséget jelent a fiatalok számára, hiszen ezáltal is a kortárs magyar drámák születését segítik elő.
Ez abszolút így van, és elég csak körbe nézni a színházakban, láthatjuk, hogy a nézőknek nem csak arra van igénye, hogy a klasszikus történetekbe lássák be a mai társadalmat, a mai problémákat, hanem hogy a mai kor is jelenjen meg színpadon. A kortárs drámák folyamatos születése ellenére még mindig van hely új történeteknek, és pont ezért jó a Déryné Program, mert nemcsak azoknak ad lehetőséget, akik már íróként tevékenykednek a szakmában, hanem azoknak is, akiknek van egy jó ötlete és tehetsége. Nekem, mint pályakezdő, fiatal írónak óriási mentőövet jelentett, hogy közelebb kerüljek a vágyott szakmámhoz.
Idén is elindították a jelentkezést. Te kiknek ajánlanád, hogy jelentkezzenek?
Mindenkinek, akinek van egy jó ötlete, aki szeret írni, akinek fontos, hogy alkosson és párbeszédet kezdeményezzen, folytasson. Leginkább pedig azoknak, akik tudják, hogy szeretnék ezt csinálni, de nem elég bátrak. Saját tapasztalatból mondom, hogy engem is sokáig az tartott vissza, hogy azon agyaltam, mit gondolnak mások, de ez nem jó irány. Nem kell félni, mert igenis van, hogy ami a fejedben van, az jó. Az első lépés a siker útján, hogy leküzdöd a félelmed, jelentkezel és belevágsz a kalandba.
Milyen tanácsokkal látnád el a jelentkezőket?
Azon túl, hogy merjenek bátrak lenni? (mosolyog) Habár a pályázati anyagban benne van, hogy mit várnak a drámatervben, ez egy általános fogalom. A szinopszis mellett én leírtam mindent, amit fontosnak tartottam elmondani. Minél több információval szolgálsz, annál jobban kiviláglik a személyiséged, és hogy számodra miért fontos, hogy megvalósuljon a drámád.
A teljes interjú a deszkavizio.hu-n olvasható.