Egy éve indult el a Déryné Program középiskolásokat megcélzó kezdeményezése, a KultUp. A 100. témanapjához közeledő alprogram vezetője, Héjja Gábor az eddigi tapasztalatokról, a diákok visszajelzéseiről és a folytatásról is beszélt a papageno.hu-nak.
Milyen stratégia mentén került kialakításra a program?
Minden témanap egyedi fejlesztés, lemodellezzük az iskolát, az osztályok számát, a tantermek méretét. Ezektől függően, az iskola méretéhez alakítva akár huszonöt különböző programelemet mozgatunk egy ilyen napon. Egy adott osztály többféle foglalkozáson vesz részt, ezeket tudatosan építjük egymásra. Igyekszünk megtartani az iskolai struktúrát: vannak szünetek és órák.
Minden témanap egyedi, precíz menetrend szerint zajlik. A program operatív vezetője, Soós Letícia gondoskodik arról, hogy minden hibátlanul, gördülékenyen menjen végbe. Az alkotók és stábtagok összehangolt munkájára van szükség ahhoz, hogy mire a diákok nyolckor megérkeznek az iskolába, a csapat tökéletesen felkészülve várjak őket. E mögött a szervezettség mögött óriási munka és kiváló csapat áll.
Említetted a felmérést és a visszajelzések fontosságát. Ez hogyan működik?
Közösségi szintű felmérést végzünk az iskolákban. Közel háromezer gyereket kérdeztünk meg egy online kérdőívben, hogy mit gondol a programról, történt-e elmozdulás a közösségi kompetenciáikban, milyenek a tartalomfogyasztási szokásaik. A kutatás igazolta a program sikerességét, míg a témanapok előtt a válaszadók 50-60%-a nyilatkozott úgy, hogy érdekli a színház, addig a témanapot követően ez a szám 90%-ra növekedett. Emellett számos pozitív visszajelzést kaptunk a program közösségépítő erejéről is, a diákok a foglakozásoknak köszönhetően jobban megismerték egymást, erősebb közösséggé formálódtak osztály és iskola szintjén is.
Van-e folytatása a témanapoknak?
A kezdetek óta a terv része volt, hogy a diákok elérése ne csak egy egyszeri alkalom legyen. Ezért hívtuk életre a KultCamp elnevezésű eseményt, amely egy tehetségkutató verseny és nyári tábor ötvözete. Idén július 18. és 21. között kerül megrendezésre Sátoraljaújhelyen a Déryné Fesztivál kereten belül. Ide 450 gyereket várunk. A táborozók fele azokból az iskolákból kerül ki, ahová a KultUp-pal ellátogattunk, a másik fele határon túli iskolákból érkezik a Rákóczi Szövetség jóvoltából.
Milyen további terveitek vannak a programmal?
A 2023/24-es tanév végére 50 000 középiskolás elérése a cél. Hazánkban több mint 400 000 középiskolás diák van, a feladat tehát adott, és még csak az elején vagyunk. Emellett egy teljesen új fejezet is kezdődött a KultUp életében: szeretnénk a diákokhoz oktatási segédanyagokat is eljuttatni. A Nemzeti alaptantervbe kötelezően választható tantárgyként bekerülő dráma és színház tantárgyhoz, valamint az irodalomoktatáshoz kívánunk segítséget nyújtani. Óravázlatokat készítettünk irodalmi művekhez, a Halotti beszédtől egészen Pilinszky Négysorosáig. Ezekben különböző játékok, foglalkozások kaptak helyet, amelyek egy kész forgatókönyvet nyújtanak az óra megtartásához. Minden foglalkozáshoz forgatunk kisfilmet, illetve a feldolgozott irodalmi művekhez készül egy-egy kiadvány is. A projekt célja, hogy segítsük az iskolában tanított klasszikus magyar irodalmi alkotások jobb megértését, és hogy újra felkeltsük a gyerekek érdeklődését a nagy klasszikusok iránt.
Ez egy óriási nagy kihívás, és bízunk benne, hogy a Déryné Program ezen alprogramjával még inkább ki tudjuk szélesíteni azt a szellemiséget, amit a program misszióként tűzött ki maga elé: Színház mindenkinek, élmény minden középiskolásnak!